معاینه فیزیکی قلب

معاینه فیزیکی قلب توسط پزشکان و متخصصان قلب و عروق به منظور ارزیابی سلامت قلب انجام می‌شود. این معاینه شامل چندین قسمت است که به بررسی علائم و نشانه‌ها، شنیدن صداهای قلب، و انجام تست‌های فیزیکی مختلف می‌پردازد. در زیر، مراحل معمول معاینه فیزیکی قلب آورده شده است:

1. گفتگو و تاریخچه پزشکی:
– پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی فرد و گفت‌وگو درباره علائم و نشانه‌های مرتبط با سلامت قلب، میزان فعالیت بدنی، نوع درد یا علائم دیگر، به تشخیص ممکنهای می‌پردازد.

2. بررسی علائم و نشانه‌ها:
– پزشک علائمی مانند خستگی، ضعف، درد در قفسه سینه، ضعیفی یا سرگیجه را بررسی می‌کند.

3. آنژین پلاکتی:
– این تست به منظور ارزیابی حساسیت عروق قلب در برابر نقص و پلاکت‌ها صورت می‌گیرد.

4. پالس:
– اندازه‌گیری ضربان قلب یا پالس از طریق گرفتن نبض در مناطق مختلف بدن مانند مچ، گردن یا دهانه کمری.

5. فشارخون:
– اندازه‌گیری فشار خون با استفاده از دستگاه فشارسنج.

این مقاله را نیز بخوانید:  نظارت بر سلامت قلب با کلینیک فوق تخصصی قلب و عروق سپید

6. گوش دادن به صداهای قلبی:
– پزشک با استفاده از استتهوسکوپ صداهای قلبی را گوش می‌دهد. این شامل اندازه‌گیری صدای ضربان قلب (سیسل)، صدای ایجاد شده توسط دریچه‌های قلب (صدای دوبل) و سایر صداهای مرتبط با فعالیت قلب است.

7. بررسی نواحی مختلف سینه و شکم:
– بررسی نواحی مختلف سینه و شکم به دنبال هرگونه نقاط درد، نوروزه یا تورم.

8. تست‌های فیزیکی اضافی:
– بسته به نیاز، تست‌های فیزیکی اضافی ممکن است انجام شود؛ به عنوان مثال، تست توندوندو (Treadmill test) یا تست تجربی تنفسی.

این معاینه‌ها به پزشک کمک می‌کنند تا وضعیت عملکردی قلب و اطلاعات بیشتری درباره سلامت قلب فراهم آورد و در صورت لزوم، تصمیم به انجام تست‌های تشخیصی پیشرفته‌تر مانند الکتروکاردیوگرافی (ECG)، آنژیوگرافی و اکوکاردیوگرافی بگیرد.